Vetranie v garáži - ako robiť všetko správne, ako zvoliť optimálnu schému

Majitelia súkromných vozidiel a garáží, ktoré sú pre nich vybudované, sú niekedy príliš dôležití pre dôležitý komunikačný systém - ventiláciu. Vytváranie podmienok na skladovanie strojov, náhradných dielov, nástrojov, náhradných pneumatík a rúrok, výrobkov a prírezov v suteréne však vo veľkej miere závisí od správnej cirkulácie vzduchu. Správne vykonaná ventilácia v garáži je nevyhnutná pre prívod čerstvého vzduchu, ktorý vyžaduje vlastník aj jeho hnuteľný majetok. Tento typ komunikácie je tiež zodpovedný za odstraňovanie prchavých toxických zložiek a nadmernej vlhkosti.

Prečo je vetranie v garáži?

Dôvera mnohých vlastníkov garáží, že nebytové priestory nepotrebujú ventiláciu, pomôže vyvrátiť charakteristické dôsledky absencie tohto systému.

  • Vlhkosť, ktorá má deštruktívny účinok na kovové súčasti karosérie, na elektronické zariadenia a elektrické vozidlá. Okrem škody spôsobenej na stroji, nadmerná vlhkosť urýchli procesy poškodenia a rozpadu zásob, spôsobí plesne na stenách, drevené podpery a ďalšie konštrukčné prvky garáže, vyrobené z dreva a kovu.
  • Toxické prostredie, nepriaznivo ovplyvňujúce zdravie hostiteľa. Bez vetrania v garáži vytvorí atmosféru, ktorá spôsobuje bolesti hlavy, vážny bolestivý stav, otravu. Aj keď sa koncentrácia dymu z neúplného spaľovania plynu, benzínu, nafty na začiatku necíti vlastníkom garáže, neskôr sa nahromadené toxíny určite cítia.
Prvky tela najviac ovplyvnené nedostatočným vetraním v garáži

Zariadenie najjednoduchšieho alebo komplexného systému vetrania zmierni negatívne následky. Navyše, podľa požiadaviek tohto komunikačného systému, deklarovaných v požiadavkách SNiP 21-02-99, by prístavby mali byť vybavené na rovnakej úrovni ako bývanie.

Bez ohľadu na typ technickej a konštrukčnej zložitosti musí vetracie zariadenie vybaviť garáž vykurovaním a bez neho. Podľa predpisov by mal byť objem prívodu čerstvého vzduchu 180 m3 /h (m³ /h), teplomer umiestnený vo vnútri budovy by mal ukazovať 5 ° C. 10-krát denne.

Na vybavenie systému, výmenu vzduchu a fúkanie automobilu potrebujete dvojpodlažné garáže a štandardné jednoposchodové budovy. V dvojpodlažnej budove s dielňou na vrchu, v budovách s vyhliadkovou jamou, musia byť všetky miestnosti rovnako vetrané. V garáži musí byť umiestnená samoventilačná pivnica, ako v izolovanejv suteréne nebude dostatočne aktívna cirkulácia vzduchu na odstránenie vlhkosti a zápachu.

Vetranie musí zabezpečovať akúkoľvek garáž bez ohľadu na jej rozlohu, počet uložených vozidiel a počet poschodí
.

Výber systému racionálnych zariadení

Konštrukcia ventilačného systému by mala byť vypracovaná počas obdobia projektovania, pretože v stenách a suteréne garáže musia byť počas výstavby nosných prvkov vytvorené funkčné otvory. Je potrebné vziať do úvahy počet poschodí, odhadovaný počet áut, výšku a plochu jednej alebo viacerých izieb. V tomto štádiu si vlastník zvolí najracionálnejší a najziskovejší spôsob usporiadania, ktorý je určený typom systému, ktorý sa dokáže vysporiadať s funkciou, ktorá mu bola pridelená.

Garáž môže byť vybavená nasledujúcimi typmi vetrania:

  • Systém prirodzeného vetrania založený na pravidlách aerodynamiky a pohybu vzdušnej hmoty bez donucovania.
  • Kombinované vetranie v garáži s použitím pravidiel prirodzeného vetrania v kombinácii s použitím mechanických zariadení na stimuláciu pohybu vzdušnej hmoty.
  • Systém mechanického vetrania v garáži, vykonávaný prostredníctvom špeciálnych zariadení, ktoré podporujú odtok a prítok vzdušnej hmoty.

V systéme prirodzeného, ​​mechanického a kombinovaného vetrania možno použiť jeden alebo dva kanály. Pre umelo stimulované prúdenie vzduchustačí jedna diera.

Priemer azbestu alebo kovových rúrok použitých na vytvorenie odvzdušňovacích otvorov sa vypočíta na základe objemu prúdenia vzduchu, ktorý je potrebné vymeniť. Podľa štandardov na jeden meter štvorcový by mal byť priemer 15 mm. To znamená, že na usporiadanie 10-metrovej garáže budete potrebovať dva potrubné úseky s prierezom 150 mm. Veľkosť ventilačných otvorov môžete vypočítať iným vzorcom, podľa ktorého sa tretina plochy garáže bude rovnať celkovej veľkosti všetkých vetracích otvorov. Tento vzorec sa používa hlavne na výpočet parametrov ventilačných otvorov potrebných na inštaláciu mechanického jednokanálového systému výmeny vzduchu.

Špecifickosť prirodzenej výmeny vzduchu

Prirodzene sa vyskytujúca cirkulácia vzduchu vzniká v dôsledku rozdielu teploty vnútorného priestoru garáže a vonkajšieho prostredia. Aby mohol vzduch spontánne cirkulovať, je potrebné nainštalovať dva vetracie otvory: odsávanie na odvádzanie znečistenej vzduchovej hmoty a čerstvého vzduchu na výmenu vzduchu. Toto vetranie garáže vlastnými rukami, spočívajúce v inštalácii rúrok s vopred vypočítaným priemerom, sa vykonáva pri stavbe nosných konštrukcií.

Systém znázorňujúci zásady najjednoduchšieho prirodzeného vetrania
\ t
​​

Na zabezpečenie správnej výmeny vzduchu sa musia dodržiavať tieto pravidlá:

  • Otvor, ktorý poskytuje čerstvý vzduch, je umiestnený vo výške 10 cm od spodnej značky podlahy a vzduchový kanál je zdvihnutý do vzdialenosti 30 cm od povrchu špiny. Na ochranu proti hmyzu, nečistotám a vandalom je vzduchovod vybavený mriežkou a strechou.
  • Výfukový otvor je inštalovaný v diagonálne protiľahlom hornom rohu, vo vzdialenosti 10 cm od čiary prepojenia steny so strechou alebo od horného stropu. Nad strechou je zobrazené potrubie určené na odstránenie znečisteného vzduchu. Výška vzduchového potrubia umiestneného nad strechou garáže by mala byť 50 cm.
Namiesto vetracieho otvoru v stene môžu byť v garážových bránach inštalované špeciálne napájacie mriežky
.

Funkciu prívodu vzduchu môžu vykonávať špeciálne mriežky namontované v bráne. Aby účinne fungovala ventilácia, musí mať prierez tohto zariadenia, ktorý je štruktúrne podobný mriežke, dvoj- alebo trojnásobok priemeru výfukovej rúry.

Náčrt štandardného usporiadania prívodných a výfukových otvorov systému prirodzeného vetrania
\ t

Inštalácia ozvučnej dosky urýchli proces odvádzania odpadového vzduchu. Toto zariadenie, namontované v kanáli odpadového vzduchu, tvorí zónu so zníženým tlakom, v dôsledku čoho je znečistený prúd vzduchu nasávaný do jeho výstupu. Stimulácia výmeny vzduchu nastáva bez ventilačného zariadenia. Aby sa zabránilo kondenzácii, deflektor je vybavenýtepelná izolácia.

Tvorba pohybu vzduchu pri výstavbe systému prirodzeného vetrania je založená len na kompetentnom používaní zákonov fyziky a atmosférických javov:

  • prívod vzduchu je zabezpečený rozdielom v hustote teplého vzduchu a privádzaného studeného prúdu;
  • výmenný kurz je daný silou vetra, ktorý sa snaží nahradiť hmotu teplého vzduchu, ktorá má nízku hustotu a udržiava výslednú teplotu v dôsledku izolácie garáže;
  • smer je daný prirodzenou tendenciou prúdenia ohriateho vzduchu smerom nahor a do oblasti so zníženým tlakom.

Tí, ktorí by chceli vedieť, ako správne vetrať garáž, by si mali uvedomiť, že iba rovnosť plochy vstupného zariadenia a rovnaké parametre výfukového systému môžu eliminovať „naklonenie“ trakcie počas nízkej teploty. V závislosti od počasia sa majiteľ garáže bude musieť samostatne regulovať výmenu vzduchu pomocou izolovaných brán. V chlade, budete musieť najprv zakryť sacie zariadenie, potom výfukový port.

Prívod vzduchu v garáži z dreva

Primeraná výhoda prirodzeného fúkania stroja a nahradenie znečisteného vzduchu čerstvým prúdom sa považuje za lacnú. Táto schéma má však niekoľko významných nevýhod:

  • účinok prirodzeného systému vetrania v letnom horúčave sa zníži na nulu, pretože vonkajšia teplota garáže je vyššia;
  • poklesy tlaku vytvoria vo vnútri budovy návrh, ktorý je nežiaduci pre motoristov, ktorí venujú veľa času starostlivosti o auto;
  • vzhľadom na malú veľkosť garáže nie je rozdiel parametrov teploty a tlaku vždy dostatočný pre intenzívny obeh;
  • je ťažké predvídať smer vetra, prúdenie vzduchu nie je vždy privádzané na vstup;
  • Stav vstupných a výstupných zariadení bude potrebné neustále monitorovať, čistiť v lete nečistôt, horenia a nahromadeného prachu, v zime mrazu spôsobeného teplotnými zmenami.

Ak by vlastník garáže vychádzal zo zásad úspor, prirodzený typ vetrania je celkom prijateľný. Ale tí, ktorí sa nechcú spoliehať na dary prírody, budú musieť investovať viac peňazí a robiť v garáži trochu drahšie, ale pravidelne fungujúce vetracie zariadenie.

Kombinovaná metóda vetrania

Dodatočné vybavenie ventilačného systému prírodného typu mechanickými zariadeniami zabezpečí nezávislosť od atmosférických javov a pravidiel nepravidelného prevádzkovania aerodynamiky pre prívod čerstvého vzduchu. Usporiadanie sa v zásade nelíši od prirodzených noriem ventilácie.

Jediný rozdiel je v inštalácii elektrického ventilátora v oblasti izolovanej časti výfukového hriadeľa (otvorenie potrubia). Zariadenie môže byť tiež zabudované do steny, v prípade takéhoto usporiadania sa nazýva axiálne. Inštalovaný na križovatkeStrešný ventilátor sa nazýva strecha.

Nútené mechanické zariadenia na dodatočnú montáž ventilačných systémov
\ t

Majiteľ garáže, ktorý sa rozhodol vytvoriť kombinovaný systém, nie je ohrozený "veľmi ťažkými" výdavkami. Ventilátor sám o sebe nie je drahý, nespotrebováva veľa energie. Nie je to zvlášť účinné, ale napriek tomu, že je účinný pri miernom aktivovaní procesu výmeny vzduchu, ventilátor bude fungovať aj v stave vypnutia. Remeselníci, ktorí vedia, ako urobiť vetranie v garáži úspornejšie, vybavia konštrukciu malou veternou turbínou. Vďaka svojej inštalácii sa lopatky ventilátora vo veternom počasí budú pohybovať bez napájania, ale bez pôsobenia nárazov vetra z tohto mechanického zariadenia je malý zmysel.

Nevýhodou kombinovaného systému je potreba zapnúť a vypnúť ventilátor, čo možno dosiahnuť tak, že sa ventilačný systém vybaví lacným časovým spínačom alebo hodinovým relé. Ďalšou nevýhodou je, že vzduch vstupujúci do garáže nie je očistený od prachu filtrom, v zime nie je zahrievaný, čo môže spôsobiť upchaté kanály a výrazné ochladzovanie vnútra garáže pri poklese atmosférickej teploty.

Systém nútenej cirkulácie vzduchu

Systém mechanického vetrania nemá nevýhody vyššie opísaných typov. Bez ohľadu na akékoľvek poveternostné podmienky v budove, vždy budú existovať teplotné ukazovatele, ktoré vyžadujú normy pre skladovanie automobilov. ibaÚčinné vetranie suterénu v garáži a dobrá cirkulácia vzduchu v kontrolnej jame môžu byť vytvorené mechanicky. Okrem toho je jediným vývodom pre podzemné stavby určené na skladovanie automobilov.

Na prevádzke mechanického systému sa podieľajú dva moduly:

  • vzduchotechnická jednotka, v ktorej konštrukcii je filter, elektrický ohrievač a ventilátor;
  • výfukové zariadenie predstavované systémom dvoch ventilátorov alebo jednokanálového ventilačného zariadenia.

Prúd vzduchu vstupujúci do sacieho zariadenia sa zahrieva a čistí, potom sa pohybuje pozdĺž potrubia k prístrojom vykonávajúcim distribúciu upraveného vzduchu. Kontaminovaná hmota odpadového vzduchu je odvodená prevádzkou axiálneho ventilátora alebo potrubného zariadenia so vzduchovým potrubím. Inštalácia druhej možnosti bude trvať viac priestoru pod stropom a bude vyžadovať viac úsilia, ale je zaručené rovnomerné rozloženie hmoty ošetreného vzduchu v garáži.

Mechanické vetranie je vhodné na usporiadanie podzemnej garáže

Vynikajúce nútené vetranie v garáži možno vykonať inštaláciou monoblokového systému. Dva bloky v kombinácii v jednom prevedení vykonávajú výfuk, spracovanie a prívod vzduchu. Monobloky vybavené doskovým rekuperátorom sú považované za najekonomickejšie. Tento typ zariadenia spotrebuje minimum energie, pretože teplo generované počas prevádzky sa posiela do teplanovo prichádzajúci vzduch.

Záver, vyvodzujeme závery

Systém vetrania zariadenia v garáži - povinná požiadavka, ktorá by nemala byť ignorovaná vlastníkmi, ktorí chcú zachovať a udržiavať vysoké technické vlastnosti hnuteľného majetku. Existuje skutočná príležitosť, aby sa rozpočtové prirodzené vetranie samostatne, je tu možnosť inštalovať drahý, ale efektívny mechanický systém. Majitelia garáží môžu uprednostniť kombinovanú verziu, ktorá v podstate predstavuje kríž medzi mechanickou inštaláciou a zariadeniami prírodného typu. Čo zastaví majiteľa garáže a auta, závisí od finančných možností a zoznamu osobných požiadaviek majiteľa.